Jak tapetować i nie zwariować

78
Nie będę zgrywać mistrza tapetowania, choć w moim mieszkaniu tapety są położone idealnie równo. Nie będę opowiadać jaki to banał i łatwizna, gdy nie potrafiłabym równo dociąć żadnego brytu. Za to świetnie przy tym asystuję, pomagam i mieszam klej. Obserwowałam mojego domowego mistrza przy pracy i jestem gotowa zdać relację ze sposobu jego pracy.



Do tapetowania, poza narzędziami i oczywiście tapetą, niezbędne są odpowiednie cechy charakteru: spokój, opanowanie, dokładność. Trzeba też mieć w sobie dużą dozę ignorancji na fochy i napady paniki swojego pomocnika - w tym przypadku mnie - to wszystko to posiada mój mąż. Człowiek, którego indiańskie imię to Ten Który Nigdy Nie Podniósł Brwi, na drugie ma Zen, a symetrię uwielbia na równi z oglądaniem meczy. Partner idealny do życia, ale przy układaniu tapety te cechy mają równie fundamentalne znaczenie.

Gdy już sobie wyjaśniliśmy, że tapetowanie to sport dla dokładnych i spokojnych, możemy przejść do kwestii technicznych.

TAPETA
Jestem zdania, że jest z nią jak z suknią ślubną - trzeba się zakochać. To będzie wzór, który zamieszka z nami kilka lat, nie może się opatrzeć po miesiącu, swoją tapetę trzeba szczerze pokochać. Zachwycać się nią codziennie, bo wzór nie może męczyć, przytłaczać, być nijaki. Najlepiej poprosić w sklepie o próbkę, lub udać się do salonu obejrzeć ją na żywo, poszukać tego wzoru w gotowych już pomieszczeniach. Wzorów jest szalenie dużo, dlatego można najpierw przeprowadzić gruntowne poszukiwania, zastanowić się i wybrać Tą Jedyną.
Rodzaj tapety najlepiej skonsultować ze specjalistą, czyli zadzwonić do sklepu, w którym się zamawia. Na prawdę nie bójmy się kontaktu z drugim człowiekiem, powiedzmy jaką mamy ścianę, czego oczekujemy, dajmy sprzedawcy/producentowi sobie pomóc.

Moja siostra zakochała się we wzorze tapety firmy Eijffinger, z kolekcji Carmen.




KLEJ
To samo co powyżej, mogę przepisać tu wszystkie informacje z internetu, o składzie i wadze tapet, o odpowiednich klejach, ale NA PRAWDĘ najlepiej o to zapytać w sklepie, w którym zamawiamy. Możemy go otrzymać wraz z zamówieniem, lub wiedzieć na co zwrócić uwagę kupując w budowlanym.

NARZĘDZIA
Czyli to co jest niezbędne, żeby w trakcie pracy nie zapłakać rzewnie:
- nożyk do tapet - podstawa podstaw,
- wałek/pędzel i korytko do przelania gotowego kleju,
- wiaderko do rozmieszania kleju,
- linijka kątowa - bardzo ułatwia pracę,
- podkładka, na której można docinać bryty - u nas sprawdził się cienki kawałek sklejki,
- ścierka, a najlepiej dwie - jedna czysta do dociskania tapety druga do ścierania nadmiaru kleju.
- ołówek do znaczenia brytów,
- poziomica.

I to są rzeczy, które warto przygotować sobie wcześniej, żeby w popłochy nie szukać na przykład ścierki, gdy pierwszy kawałek tapety jest gotowy do przyklejenia.

ETAPY PRACY

Przed przystąpieniem do pracy oceniamy stan ścian, gdy jest potrzeba wcześniej szpachlujemy ubytki. Ściana musi być gładka. Sprawdzamy też czy sufit nie jest krzywy, czasem jest to nawet kilka centymetrów różnicy poziomu.
Warto odkręcić listwy podłogowe (jeśli jest taka możliwość), wykręcić i zabezpieczyć gniazdka.

1. Organizujemy sobie dużo przestrzeni, która będzie potrzebna na rozłożenie tapety, przycięcie jej i dopasowanie wzoru.
2. Przycinamy pierwszy pasek z zapasem, najlepiej 5 cm (minimum), to daje więcej komfortu psychicznego i nie raz nam uratowało nam życie.
3. To będzie nasz D1, każdy pasek podpisujemy na dole ołówkiem - patent szwagra z numeracją brytów jest mistrzostwem świata.
4. Gdy wzór wymaga spasowania, rozwijamy kolejny pasek, pasujemy wzór i docinamy.
Tu kilka słów komentarza: docina zawsze najspokojniejsza i najdokładniejsza osoba w okolicy. Trzeba to zrobić bardzo dokładnie, bo przy klejeniu nie ma czasu ani miejsca na pomyłki. Linijka kątowa jest tu nieocenioną pomocą, zaznaczamy dzięki niej linię cięcia, i docinamy ostrym nożykiem.
5. Do pierwszego paska pasujemy drugi, do drugiego trzeci i tak dalej. Każdy opisujemy z tyłu, żeby uniknąć pomyłek.
6. Dobrym patentem jest zagruntowanie ściany klejem - jeśli oczywiście ten rodzaj tapety i kleju tego wymaga. Nasz zdecydowanie lepiej przywierała.
Teraz zaczyna się prawdziwa jazda:
7. Smarujemy pierwszy bryt klejem (nie żałujemy) i przyklejamy. Powoli i dokładnie, ale też bez zbytniej opieszałości, bo klej schnie. Należy sprawdzać poziomicą czy pasek wisi idealnie pionowo.
8. Kleimy zawsze od góry, powoli dociskając tapetę do ściany, wygładzamy nierówności czystą ściereczką.
9. Każdy kolejny pasek wymaga precyzji, jeśli bryty są dobrze docięte to wzór nachodzi na siebie, ale i tak trzeba pilnować , żeby nie powstawały kilkumilimetrowe przesunięcia, lub szpary. Tu są potrzebne dwie osoby, nie wierzę że można to dobrze zrobić w pojedynkę, bez szkód dla psychiki.

Staramy się jak najmniej docinać na ścianie, to znaczy że ostatni pasek woleliśmy dociąć po długości na ziemi, niż robić to na ścianie. Szczerze mówiąc nie wiem co na ten temat sądzą fachowcy, ale u nas to się sprawdza najlepiej. Na koniec nadmiar tapety docinamy do listw podłogowych, w razie potrzeby podklejamy jeśli gdzieś klej nie do końca "chwycił" i czekamy aż wyschnie.

Tyle i aż tyle. Najgorszy jest pierwszy raz, a ponieważ z tapetami jest jak z tatuażami - na jednym się nie poprzestaje - to przy kolejnej ścianie będzie już o niebo łatwiej.






Efekt przed i po:



Na koniec kilka wyjątkowo ciekawych wzorów, które wpadły mi w oko podczas poszukiwań tapety:

1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6

Post powstał dzięki współpracy ze sklepem tapety-sklep.com
Zachęcam do kontaktu ze sklepem w razie pytań, profesjonalizm to ich drugie imię.

78 komentarzy:

  1. Bardzo przydatne wskazówki i porady. Tapetowanie to nie taka prosta sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super efekt, który chyba nigdy się nie znudzi! Najchętniej robiłabym codziennie home office :) dzięki siostra za przekonanie mnie to tapety!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne. Uwielbiam tapety, ale przy tapetowaniu jednej ściany prawie rozwiedliśmy się ze starym. Tak więc teraz muszę poszukać innego mistrza do tapet. A korcą mnie jak licho. Tyle teraz pięknych wzorów.

    OdpowiedzUsuń
  4. warto też wspomnieć o tym, że białe listwy podłogowe takie jak u ciebie są najlepsze do tapet i zdecydowanie odradza się stosowanie tych imitujących drewno :D listwa przy okazji zamaskuje nierówno dociętą tapetę przy podłodze ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja zwariowałam przy moim pierwszym tapetowaniu :( Drugi raz był o wiele lepszy!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatne wskazówki, wiele osób ma problem z odpowiednim nakładaniem tapet.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja zakupiłem fototapetę do salonu. Nie lubię mieć obrazów na ścianach, a krajobraz w dużym formacie sprawdza się świetnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Sama ostatnio tapetowałam ścianę w sypialni. Zamarzylam sobie wzór na ścianie za węzgłowiem łóżka i postanowiłam położyć tapetę. Tapetowanie nie było takie straszne jak mi się wydawało chociaż tapetowałam dopiero pierwszy raz:
    wybrałam dobrej klasy tapetę
    wybrałam dobry klej
    jak również obejrzałam sobie kilka filmików na youtubie (polecam zanim zabierzecie się za to samodzielnie bo nie jest to wbrew pozorom takie proste jak moze się wydawać).

    Tapeta ma mocny wzór, początkowo myślałam aby położyć ja na wszystkich ścianach, potem jednak uznałam, ze będzie to jednak przytłaczajace.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tapety to fajne i efektowne rozwiązanie

    OdpowiedzUsuń
  10. Przyjemnie sie czyta tego bloga polecam bo jest tu wiele ciekawych i przydatnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, ze dużo tutaj zależy od tego jakiej jakosci jest tapeta jaka kładziemy. Zdecydowanie lepiej kładzie się tapety dobrej jakości oraz flizelinowe niz tapety papierowe. W salonie mam tapete na flizelinie i kładzenie nie było takie trudne.W sypialni natomiast mam tapetę delikatną papierową, która kupilam z uwagi na jej wyglad i myślałam, ze zwariuję jak ja kładłam na ścianie.

    A i sprawiłam sobie niedawno bardzo podobny narożnik do tego na pierwszej fotografii Również jest w odcieniu jasnej szarości. Wydawało mi się, ze będzie problematyczny w utrzymaniu w czystości ale wbrew pozorom nie ma z nim wielu problemów.

    OdpowiedzUsuń
  12. mnie właśnie czeka tapetowanie co prawda nie w domu a w moim salonie beauty - już mi się gorąco robi jak sobie pomyślę, że może coś nie wyjść jak należy :D ale posłucham Twoich rad i dam z siebie wszystko :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Polecam tego bloga wiele jest tutaj przydatnych informacji!

    OdpowiedzUsuń
  14. To prawda, że tapetę trzeba po prostu pokochać… dlatego tak ważny jest jej przemyślany wybór… Odkąd trafiłam na ten sklep internetowy z tapetami https://stylo-dom.pl/ wprost nie mogę się zdecydować. Podobają mi się zarówno klasyczne jak i orientalne tapety…a wybór ich jest naprawdę ogromny…

    OdpowiedzUsuń
  15. Super pomysły oraz atrakcyjny blog!

    OdpowiedzUsuń
  16. Jedyny taki blog w necie! pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  17. According to Stanford Medical, It's really the one and ONLY reason women in this country live 10 years more and weigh on average 19 kilos less than us.

    (Just so you know, it is not about genetics or some secret-exercise and EVERYTHING around "how" they eat.)

    P.S, What I said is "HOW", and not "what"...

    Tap this link to determine if this easy test can help you decipher your true weight loss potential

    OdpowiedzUsuń
  18. Przemyślany remont to podstawa. Całość wygląda bardzo dobrze, fajnie i elegancko wyglądający salon.

    OdpowiedzUsuń
  19. Tapetowanie nie jest wcale takie straszne.

    OdpowiedzUsuń
  20. Super poradnik jak poradzić sobie z tapetowaniem. Wszystko jest możliwe jak widać

    OdpowiedzUsuń
  21. Temat artykułu przekonał mnie do jego przeczytania. Jeśli twierdzisz, że nie jesteś mistrzynią tapetowania to muszę Ci powiedzieć, że efekt końcowy jest świetny. Ja nie wiem czy sama odważyłabym się wziąć za to. Trafiłam do Ciebie bo też przymierzam się do „małych” zmian w moim mieszkaniu. Kuchnia jest już gotowa i właśnie przymierzam się do aranżacji jadalni. Super pomysły i trendy wnętrzarskie 2020 roku znalazłam też na stronie Kronosfera: <a href="http://kronosfera.pl/blog/”>http://kronosfera.pl/blog/</a> Są tam fajne propozycje co do podłóg w mieszkaniu. Super, że dziś w tak łatwy sposób można się zainspirować, wystarczy tylko wejść na internet ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Temat artykułu przekonał mnie do jego przeczytania. Jeśli twierdzisz, że nie jesteś mistrzynią tapetowania to muszę Ci powiedzieć, że efekt końcowy jest świetny. Ja nie wiem czy sama odważyłabym się wziąć za to. Trafiłam do Ciebie bo też przymierzam się do „małych” zmian w moim mieszkaniu. Kuchnia jest już gotowa i właśnie przymierzam się do aranżacji jadalni. Super pomysły i trendy wnętrzarskie 2020 roku znalazłam też na stronie Kronosfera: http://kronosfera.pl/blog/ Są tam fajne propozycje co do podłóg w mieszkaniu. Super, że dziś w tak łatwy sposób można się zainspirować, wystarczy tylko wejść na internet ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. wygląda to super! fajne pomysły!

    OdpowiedzUsuń
  24. nie jest to łatwe zadanie i wymaga cierpliwości ale da się :D my mieliśmy kilka podejść zanim doszliśmy do fajnego efektu bez nierówności. dobry poradnik ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Tapety są super, ale rzeczywiście trzeba mieć sporo cierpliwości, aby je położyć, albo żeby usunąć starą. Ostatnio tapety wracają do łask, jest sporo wzorów i kolorów, także jest w czym wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  26. Przyznam się od razu podobają mi się tapety, niektóre nawet bardzo, ale nienawidzę tapetować a zwłaszcza zrywac tapet (a tapetowania na istniejącą tapetę nie akceptuję )

    OdpowiedzUsuń
  27. oj tapetowanie wcale nie jest takie proste jak się kupi słaby klej :D ja się na tym nie znam i niestety miałam swego czasu sporo zachodu z tym aby wytapetować jedną prosta ścianę - ale kolega doradzil inny klej i poszło gładko :D ale ile materiału zmarnowałam i kasy to już tylko ja wiem :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Tapetowanie ścian w mieszkaniu to wcale nie taka prosta sprawa. Ja zleciłbym wykonanie tego typu prac profesjonalnemu fachowcowi.
    https://usterka.pl/hydraulik/warszawa

    OdpowiedzUsuń
  29. ja też uważam, że to nie jest na pewno proste a wręcz przeciwnie :D dwa podejścia miałam i każde skończyło się zrywaniem tapety i wołaniem fachowca :D

    OdpowiedzUsuń
  30. Tapetowanie nie jest łatwe , naprawdę trzeba potrafić to robić

    OdpowiedzUsuń
  31. Na zdjęciach tapeta wygląda na bardzo dobrze polożoną :) Raz położyłem samemu tapete i to był ostatni raz...
    https://dystrybutor.tasmytesa.pl/

    OdpowiedzUsuń
  32. Przyjemnie się czyta tego bloga polecam bo jest tu wiele ciekawych i przydatnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  33. Wygląda to super! fajne pomysły!

    OdpowiedzUsuń
  34. Podziwiam ludzi mających cierpliwość do tapetowania. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Fajny Projekt. Stonowane kolory nie męczą oczu.

    OdpowiedzUsuń
  36. Ładnie wygląda jasny błękit TV na tle tej tapety.

    OdpowiedzUsuń
  37. u nas było ciężko i są małe niedociągnięcia w niektórych miejscach ale ostatecznie nie wygląda to źle :) jak na nasze pierwsze tapetowanie to poszlo całkiem przyzwoicie :) ale nie jest to łatwa sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Położenie tapety to dla mnie czarna magia w pojedynke to jest bardzo trudne zadanie ale ciesze się że wam się udało :)

    https://polonia.klik-24.com/

    OdpowiedzUsuń
  39. Wszystkie wskazówki jak najbardziej pomocne.

    OdpowiedzUsuń
  40. Podoba mi się Twój styl pisania.

    OdpowiedzUsuń
  41. Tytuł wpisu od razu mnie zaintrygował. Wiem co nieco o tapetowaniu z własnego doświadczenia kiedy to wybór i położenie na ścianie fototapety do sypialni był dla mnie nie lada wyzwaniem. Na szczęście razem z mężem uporaliśmy się z tym zadaniem. Efekt jaki osiągnęliśmy jest bardzo dobry.

    OdpowiedzUsuń
  42. Będę tu zagladać częściej miło sie czyta!

    OdpowiedzUsuń
  43. Za nie długo na pewno trochę więcej czasu spędzę na tym blogu. Dzisiaj na ta nie mam czasu.

    OdpowiedzUsuń
  44. Dawno tak fajnego bloga nie widziałem :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Świetny tekst! Od roku nie czytałam tak wartościowego artykułu.

    OdpowiedzUsuń
  46. Bardzo mi się podoba tapeta we wzory z głównego zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  47. Bardzo mi się podoba twój blog i styl pisania. Oby takich postów było więcej.

    OdpowiedzUsuń
  48. raz się podjąłem tapetowania i będę tego żałował do końca życia

    OdpowiedzUsuń
  49. Cudowne źródło inspiracji. Piękne tapety. Podobają mi się Twoje wpisy.

    OdpowiedzUsuń
  50. Bardzo fajnie wszystko opisane. Sama przymierzam się pierwszy raz do tego typu prac i nie wiedziałam jak się do tego zabrać. Pamiętałam jednak o Twoim poradniku i teraz do niego wróciłam. Mam nadzieję, że wszystko pójdzie sprawnie :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Dzisiaj to można znaleźć wiele ciekawych koncepcji na modne i nawet niedrogie wykończenie swoich wnętrz. Ja nawet tutaj https://blog.abrys.net znalazłam pomysłowe opcje na wykończenie wnętrz, warto też odwiedzić tego bloga. Ja przykładowo lubię czerpać inspiracje z różnych źródeł.

    OdpowiedzUsuń
  52. tapetowanie to jednak nie jest moja bajka - totalnie jestem niecierpliwa, nie lubię bawić się w szczególiki jakich niestety trzeba mocno pilnować szczególnie przy niektórych wzorach. podziwiam tych, co robią to zawodowo na co dzień

    OdpowiedzUsuń
  53. Artykuł bardzo dobry ! zresztą jak zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  54. Tapetowanie nie jest jakimś arcytrudnym zadaniem. Zaznaczamy linię pionową na ścianie pod pierwszy bryt ( przy pomocy poziomicy ) i kleimy. Nieco trudniej jest gdy trzeba dopasować wzór. Przesunięcie wzoru trzeba brać pod uwagę przy zakupie odpowiedniej ilości rolek. Sprawa się komplikuje, gdy mamy do czynienia z krzywymi ścianami, oknem i kaloryferem w pakiecie.
    Ale szacunek za tak długi i szczegółowy opis. Epicka instrukcja zawsze do niej można wracać.

    OdpowiedzUsuń
  55. Jeżeli szukasz Elektryka z Gdańska to polecam tą firmę Elektryk Gdańsk www.elektryk24h.com/elektryk-gdansk

    OdpowiedzUsuń
  56. Ale super wyszło.. poradni także ok ale wystrój bomba

    OdpowiedzUsuń
  57. Dzisiaj można naprawdę przepięknie zaaranżować swoje wnętrza i niewiele o tego nawet trzeba. A jak brakuje pomysłów wam na wnętrza, to zawsze też możecie polegać na takich firmach jak https://www.abrys.net . W końcu co profesjonaliści, to profesjonaliści.

    OdpowiedzUsuń
  58. Wybrałaś bardzo ładne wzory tapet. Podoba mi się

    OdpowiedzUsuń
  59. tapeta bardzo ładna:) szkoda że tapetowanie nie jest przyjemne ;P

    Polecam: https://lores.pl/produkty/rajstopy/

    OdpowiedzUsuń
  60. Efekt super :) Nas też czeka tapetowanie po majówce

    OdpowiedzUsuń
  61. Widać w tym wszystkim talent i pasję

    OdpowiedzUsuń
  62. znakomity efekty, podoba mi się

    OdpowiedzUsuń
  63. A ja przyznać muszę, że mnie tapety podobają się od zawsze, ale wiem, że był moment, że raczej przestały być one modne i popularne. Teraz można powiedzieć, że ponownie wracają do łaski i widzę, że na stronie https://decorami.pl/tapety-i-dekoracje-scienne/tapety-scienne-najmodniejsze-wzory/nvse_hqlj można przeczytać o tym, jakie tapety są teraz najmodniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  64. Mnie tapetowanie nie poszło w ogóle, zniszczyłem kilka rolek i dałem sobie spokój. Pomalowałem ściany na różne kolory i wygląda to bardzo dobrze. Wzór na tapecie może się niestety szybko znudzić przecież a farby na ścianach mogą wyglądać dobrze latami. Tylko trzeba solidnie pomalować, z pomocą taśm z https://tcmservice.pl/ najlepiej wykonywać odcięcia kolorów. Pod te taśmy nie podchodzi farba dlatego linie wychodzą idealnie proste.

    OdpowiedzUsuń
  65. Ten wpis jest bardzo ciekawy

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 ALE TU ŁADNIE , Blogger